Over ons

Kompas
Ster

“De Egelantier” anno 2019

Eigenaar/schipper Menno Hoekstra

In 1986 verliet Menno Hoekstra, met diploma op zak, de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Recreatie te Breda. In lijn met zijn studie startte hij met klasgenoot Wim Troelstra een kleine reisorganisatie voor de actieve vakantiemarkt. Samen investeerden zij in een voormalig vrachtschip, dat zij eigenhandig hebben omgebouwd als hotelschip, met ruimte voor canadese kano’s en fietsen aan dek! Met het mps “ de Vertigo” maakten zij volledig verzorgde, actieve reizen naar de Ardennen, de Bourgogne en Nederlandse natuurgebieden zoals “de Weerribben”.

Naast eigen werving kwamen de gasten aan boord door de marketinginspanningen van reisorganisaties met illustere namen zoal Transalpino, Vinea Domini, en SGP. Na een aantal jaren met succes samen deze organisatie te hebben gevoerd verkocht Hoekstra zijn aandeel om vervolgens een groot zeilcharterschip voor meerdaagse tochten “de Strijd” te kopen. Deze grote klipper werd geboekt door de Zeilvaart, marktleider op het gebied van scheepscharters. De Strijd en Hoekstra waren vooral populair bij Duitse school en familiegroepen. Gedurende 8 jaar woonde hij in het roefje, achter op het schip. Het vaargebied was hoofdzakelijk het Nederlandse en Duitse Wad.

In 1996 werd Menno Hoekstra het zeilzwerven moe en nam hij initiatief om zeiltjalk “de Egelantier” voor zeildagtochten op te bouwen. Hij was inmiddels getrouwd en realiseerde zijn behoefte om een bestaan “aan de wal” op te bouwen. De Egelantier werd volledig vormgegeven met dat ene ultieme doel om het schip een zo groot mogelijk comfort te bieden voor haar gasten. Door de ruime kuip met aangrenzende binnenbar in de roef en een geriefelijk restaurantgedeelte, werd dit schiop marktleider in deze, pas ontgonnen, markt. Omdat de zaken in de zeildagtochten erg goed gingen verkocht Menno “de Strijd” om in 2000 met een ander project in het nieuws te komen. Hij liet de “eerste nieuwgebouwde zeetjalk sinds 90 jaar” van stapel lopen naar eigen ontwerp. De Rederijker was forser gemaakt dan de Egelantier met name veel meer ruimte aan dek.

Vanaf 2003 werd het unieke Statenjacht “de Utrecht” aan de vloot toegevoegd. De Utrecht was zojuist afgebouwd als werkgelegenheidsproject voor kansarme jongeren. Als inititief van de Rotary uit Utrecht en met steun van bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties maar ook met behulp van banken, moest er geld verdient worden. Hoekstra werd benaderd en hij heeft sindsdien het schip voor vele jaren geëxploiteerd. De Utrecht is door haar uitstraling een volstrekt uniek schip. Ze is in Utrecht gebouwd door Kees Sars die zich, op de Bataviawerf, als bouwmeester bekwaamd had.

Nadat het Statenjacht in de vaart was genomen nam schipper Hoekstra nog een belangrijke stap. Hij startte zijn eigen boekingsorganisatie, de Muider Compagnie. Voortaan werd het proces van marketing en boekingsafhandeling niet langer meer door de Zeilvaart maar door de Muider Compagnie verzorgd. Dit betekende kortere lijnen tussen de klant en het schip met als voordeel dat kwaliteit aan boord en de wensen van de klant optimaal uitgevoerd konden worden. Niet voor niets werd het motto van de Muider Compagnie een “klasse apart”. Van oudsher waren de Egelantier en de Rederijker een klasse apart qua comfort en uitstraling. Ook de catering werd vanaf deze periode onder eigen beheer gemaakt en gepresenteerd. Met de beste ingrediënten en originele receptuur.

Muider Compagnie nu

Natuurlijk heeft ook de Muider Compagnie vanaf de bankencrisis in 2008 een veer moeten laten in omzet en groeiperspectieven. Gelukkig heeft schipper Hoekstra op tijd een aantal maatregelen genomen om zo goed mogelijk langs de economische klippen te zeilen. Zo is de Muider Compagnie een alliantie aangegaan met Sailing Business Events dat zich richt op zeilwedstrijden op gelijkwaardige IMX wedstrijdjachten die ook aan de steigers van de Muider Compagnie in Amsterdam/IJburg hun thuishaven hebben. Samen vormen zij een leuk en sportief alternatief voor de bedrijfsuitjes. Tijdens de gezamenlijke wisselevenementen wordt er aan boord van de Egelantier of Rederijker bijvoorbeeld vergaderd en gegeten terwijl er op de jachten geracet wordt. Hoekstra en zijn vrouw Julia Last varen de zeiltochten weer grotendeels zelf en stiefzoon Peter van Gilst is schipper wanneer beide tjalkjachten gelijktijdig moeten zeilen. Zo is de Muider Compagnie weer een echt familie bedrijf geworden en worden de kosten perfect in de hand gehouden. De catering wordt geheel in eigen beheer gemaakt en aangepast aan de (dieetwensen) van onze klanten.

Fietsen en varen 4

FAQ

Lees meer
Statenjacht De Utrecht

Parkeren

Lees meer
Dineren

Referenties

Lees meer
Catering

Vacatures

Lees meer
Ster
Anker

De kombuis, een klasse apart

Ook op culinair gebied heeft de Muider Compagnie kwaliteit hoog in het vandaal. Een zeiltocht aan boord van de schepen van de Muider Compagnie is niet compleet zonder stevig lunch, uitgebreid borrelgarnituur of feestelijk (barbecue) buffet.

meer weten
Reddingsboei
Alexander

Afgelopen zomer op de rederijker gevaren! Wat een topdag. Heel mooi schip, prachtige zeilen, heel goed verzorgd. Beregezellige dag met goede bekenden op het water. Heel erg bedankt Menno en Julia voor deze prachtige dag!

Jennefer
Wij hebben onze trouwdag gevierd op de Egelantier. Het was Fantastisch!! Eigenaren Menno en Julia hebben de mooiste dag in vervulling laten gaan, echt!! Compliment aan Menno voor de prachtige ceremonie die hij voor ons had voorbereid.
Jurriaan van der Reijden
Wat was het een leuke dag met het hele team van Restaurant Moeders met dank aan Muider Compagnie Menno, Julia en Thijmen super gezeild met de tjalk de egelantier en heerlijk gegeten en gezellig geborreld !!
Verrekijker